مرتضی طاهری: مداح نباید نسبت به مسائل روز جهان اسلام بیتفاوت باشد/ کویتیپور را مداح نمیدانم
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۱۶۶۰۷
مداح نباید نسبت به مسائل روز جهان اسلام بیتفاوت باشد. مگر میشود که مداح و منبری در منبر از مصائب امام حسین (ع) و مظلومیت ایشان بخواند اما نسبت به مردم مظلوم یمن بیتفاوت باشد؟ - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان از راه رسیده است؛ فرصتی که دلهای عاشق را هوایی میکند و عاشقان با یکرنگی و بدون ادعا تلاش میکنند تا در این ایام توشهای برای آخرت خود بردارند؛ بر همین اساس خیلیها با حضور در مراسم عزاداری این امام بزرگوار مسیر زندگیشان تغییر میکند و با توسل به اهل بیت(ع) راهی نو برای زندگی بهتر پیدا میکنند؛ اینگونه است که در روایات و سیره حضرات معصومین(ع) نیز تأکید فراوانی بر عزاداری شده است چراکه این مراسم را رمز بقای تشیع و یکی از جلوههای روشن محبت و پیوند مردم با اهل بیت پیامبراسلام(ص) میدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بخش دوم گفتوگوی خبرگزاری تسنیم با "مرتضی طاهری" مداح پیشکسوت اهلبیت (ع) پیشروی مخاطبان قرار دارد. در ادامه مشروح آن را میخوانید:
نکتهای که ناظر بر فرمایش شما بود اینکه جلسات و محافل مذهبی در گذشته یعنی دهه 50- 60 بر محور وعظ و منبر بود اما امروزه رویکرد اغلب هیئتها بر پایه مداحمحوری اداره میشود و به همین دلیل هم برخی معتقدند که هیئتهای بدون منبری به دیانت سطحی میرسند.
البته الآن جلسات محوری معمولاً بدون منبری برگزار نمیشود اما اینکه خود مداح پای منبر بنشیند، بسیار قابل توجه است. امروزه این روال شده که مداح در جلسه حاضر میشود و شعرش را آماده میکند. خب، بیا در جلسه و پای سخنرانی بنشین که هم خودت یاد بگیری و هم به دیگران این را بفهمانی. بعضاً جلساتی هم وجود دارند که به قول شما مداحمحور است البته مداح که چه عرض کنم! یک مداح باید مراحلی را طی کند تا به این جایگاه برسد. در بنرها و تبلیغات محافل مذهبی بارها دیدهام که نوشتهاند با حضور استادان فلان و فلان. به چه کسی میگویید استاد؟ آیا اینکه من فقط محاسن و ریشم در این وادی سفید شده است، عنوان استادی به من اطلاق میشود؟
میتوان به این عزیزانی که سالیان سال زحمت این کار را کشیدهاند عنوان ذاکرِ و پیرغلام داد، اما وقتی میگویی استاد، یعنی باید مراحل استادی را گذرانده باشد. هر کاری برای خودش زحماتی دارد و چه بسا زحمت این کار بیش از کارهای دیگر است. در گذشته اگر کسی میخواست در شغل کاسبی ورود کند، ابتدا میرفت و چهار-پنج سال شاگردی میکرد، بعد کمکم حجره اجاره میکرد و در ادامه نیز حجره میخرید. در مداحی هم همینطور است؛ باید حداقل پنجاه سال خونِدل بخوری تا در مداحی به مقام استادی برسی. برخی از این آقایان را مداح نمیدانم، بهویژه افرادی که در محرم میکروفن دست میگیرند.
غلام کویتیپور را مداح نمیدانم
اگر همه را مداح بدانیم باید همانند قضیه آقای کویتیپور بهدنبال این باشیم که این مسائل را به یک مداح اطلاق کنیم. خودش میگوید، من مداح نیستم و واقعاً هم نیست. بهعنوان کسی که بیش از پنجاه سال است که در وادی مداحی خدمت میکنم، هیچ موقع آقای غلام کویتیپور را مداح نمیدانستم. او در جنگ میخواند، مثل الآن که طرف نزدیک محرم میکروفن دست میگیرد و بعد از محرم آن را رها میکند. در دوران جنگ هم همینطور بود که افراد زیادی حماسیخوانی میکردند، برخی از آنها همانند حاج صادق آهنگران مسیر مداحی را ادامه داد اما برخی نیز بعد از جنگ در وادی مداحی نماندند.
طرف وقتی مداحی میکند و بعد رَپ میخواند و با دختر نامحرم همخوانی میکند، ضربه بزرگی به دین میزند. حال اگر او را مداح ندانیم و بگوییم خوانندههایی که مداحی هم میکنند شاید این مشکلات بوجود نمیآید.
*نقش هیئتهای مذهبی در جریان مقابله با ویروس کرونا چه در اجرای خدمات اجتماعی و چه در تبعیت از قانون و دستورالعملهای ابلاغی بینظیر بوده است. به نظر شما برای یکپارچه کردن هیئتیها با بدنه جامعه چه باید کرد؟
جلسات مذهبی و هیئتها یک زنجیره به همطنیده در کشورند که همیشه در خدمت دین و اهلبیت و به تبع آن، انقلاباند. هیئتها، انقلابسازی کردهاند و این جلسات بودند که انقلاب را ایجاد کردند. در همین جلسات بود که مردم، جسارت انتقادکردن به نظام شاهنشاهی را یاد گرفتند. در همین جلسات از جریان انقلاب و جنگ تحمیلی دفاع صورت گرفت و در مراحل مختلف همچون اجرای طرح همیاری مؤمنانه صحنهآوری کردند. این جلسات همیشه بهعنوان محور و خطدهنده بودهاند.
در جریان محرم امسال به دلیل شرایطبوجودآمده، اولاً باید سختگیرانهترین رعایتها از سوی مدیران و متولیان هیئتهای مذهبی اعمال شود. مثلاً اگر کسی ماسک نزد و در برابر قانون مقاومت کرد، محترمانه به بیرون از جلسه هدایت شود. بالأخره حقالناس است و این مسائل بهداشتی باید رعایت شود.
برخی حرفها را به عرصه منبر کشاندن درست نیست
* برخی معتقدند که رویکرد هیئتها بهویژه در مسائل سیاسی متفاوت شده است. برخی نیز خطکشیهای سیاسی را در جریان هیئت ورود دادهاند مثلاً هیئتها را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم میکنند. نظر شما در این باره چیست؟
هر کجا که این خطکش را آوردند و مرزهایی برای آن ایجاد کردند، به جریان انقلاب و نظام ضربه زدند. الآن اگر شما هیئتها را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کنید، عدهای که اعتقادی به نظام هم ندارند و فقط میخواهند از فرصتی برای اعتراض بهرهمند شوند، زیر چتر آنها جمع میشوند. البته نکتهای که حائز اهمیت است اینکه بیتفاوتی مداحان نسبت به مسائل جاری جهان اسلام، اشتباه است اما بیانش هنر میخواهد. من بارها در جلسات مختلف، احساس تکلیف کردهام و بر اساس وظیفهام اعتراض کردم.
هنر مداح در آن است که انتقادش کوتاه، بهجا و مؤدبانه باشد. این هنر، گاهی با سالها تجربه بهدست میآید. انتقاد و یا ارائه راهبرد در یک مسألهای اگر قرار است در مجلسی مطرح شود، باید هنرمندانه، ظریف و فنی بیان شود بطوریکه در دل همه مخاطبان بنشیند، نه اینکه طوری باشد که عدهای بگویند خوب گفت و عده دیگر بگویند غلط گفت. اگر اینگونه باشد نه تنها تأثیری ندارد بلکه مردم را به جان هم میاندازد.
مداح نباید نسبت به مسائل روز جهان اسلام بیتفاوت باشد. مگر میشود که مداح و منبری در منبر از مصائب امام حسین (ع) و مظلومیت ایشان بخواند اما نسبت به مردم مظلوم یمن بیتفاوت باشد؟ اصلاً ذرهای عاطفه داشته باشد، نمیتواند نسبت به مردم مظلوم یمن بیتفاوت باشد. طرح همین مسأله هم هنر میخواهد. بیسلیقگی است اگر بخواهی از اول منبر و روضه درباره مظلومیت یمن شروع کنی؛ مستمع آمده است که عزاداری کند. باید چنان هنرمندانه این مسأله را مطرح کنی و مظلومیت آنها را به مظلومیت اهلبیت (ع) پیوند بدهی تا در ذهن مخاطب بنشیند.
انتهای پیام/
R1444/P/S4,37/CT2 واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت بیشتر بخوانید... مداحی منصور ارضی در شب هفتم محرم ۹۹ مداحی بنیفاطمه در شب هفتم ماه محرم ۹۹ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مداحی منصور ارضی در شب هفتم محرم ۹۹ مداحی بنیفاطمه در شب هفتم ماه محرم ۹۹ واژه های کاربردی مرتبط ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ وقتی "حاج قاسم" روضه میخواند/ روایت "شهید سلیمانی" از رؤیای صادقانه شهیدی و ملاقاتش با امام حسین(ع) ۲ نگاهی به زندگی تنها پیامبر زن ۳ کرونا مغلوب «آنتونیو باندراس» شد ۴ استیفن کینگ فیلمنامه سریال آخرالزمانی و کرونایی خود را مینویسد ۵ امرالله احمدجو: عشق میرباقری به اهلبیت، "مختارنامه" را ماندگار کرد/ ماجرای دادکشیدن سر خسرو شکیبایی ۶ مداحی بنیفاطمه در شب ۶ ماه محرم ۹۹ ۷ حرملهای که میگوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم ۸ وقایع روز هشتم محرم/از جمع شدن مردان کوفه برای حمله به امام حسین(ع) تا سقایی حضرت عباس(ع) مهمترین اخبار فرهنگی حرملهای که میگوید امام حسین(ع) به او آبرو داده!/ مداحی "انوش معظمی" در تسنیم + فیلم اقامه عزای محرم در بیان آیتالله خوشوقت/ یهودی و مسیحی هم در عزای امام حسین(ع) گریه میکنند کارشناس موسیقی آیینی تأکید کرد: سبک اصیل مداحی موجب ارتباط مخاطب با شهدای کربلا میشود وقایع روز هشتم محرم/از جمع شدن مردان کوفه برای حمله به امام حسین(ع) تا سقایی حضرت عباس(ع) مهمترین اخبار تسنیم واکنش سخنگوی وزارت خارجه به خیالپردازیهای پامپئو درباره بازگرداندن تحریمها علیه ایران ارتش چین یک ناوشکن آمریکایی را از منطقه مانور خود بیرون کرد بیانیه ارتش لبنان درباره حادثه درگیری جنوب بیروت/ حزبالله: درگیری «خلده» ارتباطی به ما ندارد جزئیات طرح گشایش اقتصادی مجلس/قادری: طرح دولت درآمدهای نفتی دولت آینده را پیشخور میکند استفعای آبه رسما پذیرفته شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت ماه محرم موکب تسنیم عزاداری مداحان اهل بیت نسبت به مسائل بی تفاوت امام حسین ع جهان اسلام شب هفتم کویتی پور ماه محرم محرم ۹۹ اهل بیت هیئت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۱۶۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری میگذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، موج ترورها علیه شخصیتهای روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.
ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضیزاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف میکنند.
نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیتالله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریستها میشود.
آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب میکنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.
جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور میشود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی میپرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.
خودرو تروریستها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک میداده است.
تروریستها چراغی که ساکنان محل در پارک امینالدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.
ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه تمام میشود و استاد مطهری عزم منزل میکند. ظاهرا قرار بر این میشود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزتالله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه میکنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه میرسد.
ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک میشود و او را به نام صدا میکند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلولهای به زیر گوش او شلیک میکند که از ابروی چپش خارج میشود.
قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار میکند و خود را به اتومبیل پیکان استیشنشان میرساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار میکنند.
گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید میدانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص میکرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.
استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایدهها و دستورات حضرت امام تبعیت میکردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی میگوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید میگرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع میشد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.
اینها یکسری مسائلی را تداعی میکرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسهای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.
همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی میگویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آنها بودند که پیغامها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران میرساندند پیامها معمولا در قم گرفته میشد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار میکردند افراد میرفتند و پیامها را شفاهی از امام میگرفتند و میآمدند و عمل میکردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام میشد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.
بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم میدانستند و میشناختند که اینها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمودها و پیامها را میگرفتند و عمل میکردند.
استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیامها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیهها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بارها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین میبرد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه میشد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العادهای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.
از نگاه شهید مطهری، بزرگترین ضربهای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.
شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزلهی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:
نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفهی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو میگیرد و برای حفظ مغز است.
اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.
شهید مطهری از مهمترین نیروهای انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.
خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمتهای بزرگ کرده است این مرد عالی قدر